بررسی علایم جسمی بیماران اعصاب روان

بیماریهای اعصاب روان انواع مختلفی دارند که هر کدام علاوه بر علایم روحی روانی علایم جسمی را نیز شامل می‌شوند. بیماران اغلب با مراجعه به مراکز درمانی از دردهای خود شکایت دارند که ریشه در مشکلات روانی دارد در واقع با درمان مشکلات اعصاب روان علایم جسمی نیز برطرف می‌گردد. اما بعضی از پزشکان در تشخیص درست بیماری غفلت کرده در نتیجه بیماران اعصاب روان تنها با درمان علایم جسمی به کارشان خاتمه می‌دهند غافل از اینکه اصل بیماری همچنان وجود دارد.

انواع بیمارایهای اعصاب روان:

  1. اختلالات رشد عصبی ذهنی
  2. اسکیزوفرنی
  3. دو قطبی
  4. افسردگی
  5. اختلال اضطرابی
  6. وسواس فکری
  7. تروما

موسسه نگهداری بیماران اعصاب روان نواندیش با مجربترین کادر درمانی خود آماده خدمت رسانی به بیماران عزیز می‌باشد تا تشخیص درستی جهت درمان بهتر بیماران ارائه دهند. متخصصین و روانپزشکان با جلسات روان درمانی حرفه ای می‌توانند تشخیص دهند که بیماران دچار بیماری اعصاب روان هستند یا تنها علایم بیماری را دارند؟

بررسی تمامی علایم بیماریهای اعصاب روان در یک مقاله غیر ممکن است بهمین دلیل در اینجا به علایم جسمی بیماری افسردگی می‌پردازیم که شایعترین نوع بیماری اعصاب روان است. افسردگی موجب ایجاد دردهای جسمی افراد می‌شود.

آشنایی با مشکلات و علائم جسمی بیماران اعصاب روان در افراد مختلف

1- خستگی یا سطح انرژی پایین:

شایعترین علایم جسمی بیماران مبتلا به افسردگی خستگی دائمی است. برای همه‌ی ما پیش آمده بعضی اوقات دچار خستگی یا انرژی پایین شده‌ایم اما بیماران بصورت دائمی خسته هستند که موجب عدم تمرکز، بی قراری همچنین کاهش انگیزه می‌گردد.

2- کاهش آستانه تحمل درد:

بیماران اعصاب روان مخصوصا کسانیکه افسردگی دارند یکی از علایم جسمی شان تحمل درد بسیار کم است بطوریکه دردهای کوچک یا قابل تحمل را نیز بسیار بزرگ و دردآور می‌پندارند بهمین دلیل داروهای افسردگی نوعی مسکن نیز هستند تا آستانه تحمل بیماران را بالا ببرند.

3- کمردرد یا دردهای عضلانی:

استرس و افسردگی هردو عامل ایجاد دردهای عضلانی یا کمردرد می شوند بالعکس این اتفاق نیز می‌تواند پیش بیاید یعنی دردهای عضلانی علایم جسمی بیماریهای اعصاب روان از جمله افسردگی می‌باشند زیرا التهاب سیگنالهای مغزی را مختل کرده نهایتا باعث ایجاد افسردگی بیماران می‌شود.

4- سر درد:

سردرد جزء بیماریهای جسمی است که برای تمامی افراد پیش می‌آید و عوامل مختلفی باعث بروز آن می شود در نتیجه به تنهایی نمی‌توان سردرد را جزء علایم افسردگی دانست بلکه با بروز علایم بیماریهای جسمی دیگر می‌توان سردرد را نیز از علایم جسمی بیماران اعصاب روان دانست. سردردهای افسردگی بصورت تنشی هستند بدین صورت که گاهی با مسکن درمان می‌شود گاهی دیگر موقتا درمان شده و دوباره بر می‌گردد.

5- کاهش دید یا مشکلات بینایی:

مشکلات بینایی نیز به تنهایی از علایم جسمی افسردگی به شمار نمی‌آید اما با بروز دیگر بیماریهای اعصاب روان می‌توان گفت که فرد دارای افسردگی است زیرا با تحقیقات انجام شده توسط متخصصین تایید شده است که بیماران دارای افسردگی در تشخیص رنگ سیاه و سفید با مشکل مواجه هستند.

6- معده درد یا درد در ناحیه شکم:

افسردگی عامل ایجاد دردهای شکمی، انقباض و حالت تهوع است. به بیان دیگر بیماران اعصاب روان دچار التهاب در سیستم گوارشی شده و تنها به درمان التهاب یا درد خود می‌پردازند در نتیجه پزشکان به علایم توجه کرده سپس عامل ایجاد این درد توجه کمی نشان می‌دهند نهایتا بیماری اصلی درمان نشده باقی خواهد ماند.

7- مشکلات گوارشی:

پزشکان اغلب وجود ویروس یا مسمویت غذایی را عامل ایجاد مشکلات گوارشی می‌دانند اما بعضی موارد بیماران اعصاب روان بدلیل وجود غم، اندوه یا احساس اضطراب بیش از حد اغلب دچار بیماریهای گوارشی نیز می‌گردند بطوریکه می‌توان گفت مشکلات گوارشی علایمی جسمی بیماران اعصاب روان است.

8- درد قفسه سینه:

افسردگی می‌تواند بر عملکرد قلب تاثیر بگذارد همچنین علایم جسمی بیماریهای اعصاب روان می‌تواند تاثیر بر ریتم قلب، فشار خون، کلسترول، هورمون استرس و… باشد.

9- دندان درد:

بیماریهای اعصاب روان به خودی خود موجب دندان درد یا پوسیدگی آن نمی‌شوند اما افراد مبتلا به افسردگی یا دیگر بیماریهای اعصاب به دلیل بی حوصلگی و کاهش سطح انرژی که دارند به سلامت دندانهایشان بی اهمیت شده در نتیجه دچار مشکلات دهان و دندان می‌گردند.

10- بیماری قلبی:

بیماران اعصاب روان به دلیل تغییر سبک زندگی و رژیم های غذایی نامناسب خطر ابتلای این افراد به مشکلات قلبی بالا رفته در نتیجه یکی از علایم جسمی بیماری اعصاب می توان مشکلات قلبی باشد.

11- تغییرات وزنی:

شایعترین علایم جسمی بیماران اعصاب روان تغییرات وزنی است. این تغییرات بدلیل تغییرات تغذیه، بی حوصلگی، بی اشتهایی یا کم تحرکی بوجود می‌آید.

12- اختلال در خواب:

مشکلات خواب یا بیش از حد خوابیدن از علایم جسمی بیماران اعصاب روان است که بر کسی پوشیده نیست. افراد مبتلا به افسردگی بدلیل خستگی بیش از حد یا احساس غم و اندوهی که در وجود خود احساس می‌کنند اغلب یا بسیار می‌خوابند یا خیلی کم که این خود مشکلات بسیاری را به همراه دارد.

13- مشکلات پوستی:

استرس، افسردگی همچنین دیگر بیماریهای اعصاب روان بر پوست تاثیر می‌گذارد. بنابراین علایم جسمی بیماران اعصاب روان اغلب اگزما، پسویازیس، آکنه و… می‌باشد.

14- مشکلات جنسی:

یکی از مهمتریم علایم جسمی بیماران اعصاب روان می‌توان بروز مشکلات جنسی و اغلب کاهش میل جنسی می‌باشد. علاوه بر تاثیر بیماری بر نیاز جنسی داروهای این بیماریها نیز میل جنسی را کاهش می‌دهد.

15- احساس لرز:

تب و لرز بعنوان علایم جسمی سرماخوردگی یا گرمازدگی شایع است اما در بیماران اعصاب روان نیز دیده شده است.

16- مشکلات تنفسی:

مشکلات تنفسی یکی از علایم بیماریهای حساسیتی یا آسم است اما بیماران مبتلا به افسردگی به دلیل استرس و اضطرابی که دارند اغلب دچار مشکلات تنفسی می‌گردند.

17- گر گرفتگی یا رنگ پریدگی:

اغلب بیماران مبتلا به ویروس یا عفونت دچار این علایم جسمی می‌گردند اما تحقیقات نشان داده است که گر گرفتگی نیز جزء علایم جسمی بیماران اعصاب روان بشمار می‌آید.

18- بیش فعالی:

بیماران اعصاب روان بدلیل احساس ناخوشایند غم یا استرسی که در وجود خود حس می‌کنند در بعضی موارد نمی‌توانند یکجا بنشیند بطوریکه دائم در حال جنب و جوش هستند که متخصصین از این حالت با عنوان فرار از خود نیز بیان می‌کنند.

برای آشنایی کامل با بیش فعالی در مورد کودکان می توانید مطالب سایت نهال تیم مراجعه نمایید .

19: تکرار ادرار:

استرس یا اضطراب خود جزو علایم اصلی مشکلات جسمی است که اغلب بیماران مبتلا به تکرر ادرار می‌شوند

جهت اطلاعات بیشتر یا مشاوره درباره علایم جسمی بیماران اعصاب روان در موسسه نگهداری نواندیش با مشاورین ما تماس حاصل نمایید.


Phone-alt


Whatsapp


Instagram