آشنایی با اختلالات اوتیسم و علایم آن

اوتیسم “ADS ” نوعی اختلال عصبی رو به افزایش است که به واسطه این بیمای فرد مبتلا، جهت ارتباط و تعامل با دیگران دچار مشکل می‌شود. نسبت این اختلال در آقایان تقریبا چهار برابر خانم‌هاست. شدت آن در افراد گوناگون با توجه به سن و جنسیت متفاوت است، بگونه ای که گاهی یک بیمار مبتلا به اوتیسم هرگز در زندگی نتوانسته صحبت کند.

اختلالات اوتیسم

علائم بیماری اوتیسم

بیماری اوتیسم “DSM” یا همان راهنمای تشخیصی و آماری جهت اختلالات روانپزشکی از جمله اوتیسم، این بیماری را به دو دسته ذیل دسته بندی می‌نماید:

• مشکلات ارتباطی و تعاملی در اجتماع

• داشتن الگوهای تکراری محدود از رفتار بیمار

مشکلات ارتباطی اجتماعی:

اختلالات اوتیسم بگونه ایست که فرد دچار اختلال در تکلم خود با دیگر افراد دچار مشکلات عدیده ایست . بدلیل مهارت کلامی ضعیفی که دارند در ارتباطات، دوستیابی و حفظ ان با مشکلاتی مواجه هستند. آنها نمی‌توانند ارتباطات خود را حفظ و یا توسعه دهند.

داشتن الگوهای تکراری محدود از رفتار بیمار:

در این نوع از اختلالات اوتیسم فرد دارای حرکات و گفتارهای تکراریست. درواقع به حس خاصی واکنش شدید نشان می‌دهد همچنین به آن حساسیت زیادی نشان داده و مدام آن را تکرار می‌کند.

اختلالات اوتیسم و عوامل ایجاد آن

عوامل ایجاد بیماری اوتیسم در کودکان و بزرگسالان

این اختلال در کودکان بین 12 الی 14 ماه شایع تر است وعلایم آن به تدریج ظاهر شده و علایم رشد را کاهش می دهد. این در حالیست که فرد قبل از شروع این اختلال رشد نرمالی را داشته است.

بیماری اوتیسم در کودکان بر اثر عواملی نظیر اثر یک عوامل محیطی خاص بر روی جنین ، ژنتیک و جهش آن، عدم تعادل متابولیک، بالا بودن سن والدین، داشتن سندروم X شکننده  و …..  بوجود می‌آید.

درمان بیماری اوتیسم

در واقع باید گفت متاسفانه این اختلال روانی درمان قطعی ندارد. اما با توجه به افزایش دانش عملی و علمی کارشناسان در این زمینه ما عملیاتی شامل رفتار درمانی، کار درمانی، فیزیوتراپی، گفتار درمانی، راهکارهای درمان افسردگی …  می‌توانند علائم اختلالات اوتیسم تا میزان قابل توجهی کاهش داده است.

مرکز روان درمانی نواندیش با داشتن روانشناسان متخصص در این خصوص به بیماران مبتلا با اوتیسم کمک کرده تا با تکنیک‌های مراقبتی مناسب و کاهش علائم این اختلال در محیطی آرام، حس بهتری را در آنها ایجاد نماید.

بنابراین به طور کلی می توان موارد زیر را نیز از موارد درمان اوتیسم دانست :

  • افزایش و تقویت مهارت
  • گفتار درمانی
  • کار درمانی
  • مصرف داروهای مرتبط

نکته قابل توجه اینست که علاوه بر موارد مذکور، آکاهی و آموزش‌های لازم به خانواده های بیماران اوتیسم ، در بهبودی و کاهش علائم این اختلال نقش موثر دارد.

نا گفته نماند که تغذیه و خدمات ورزشی نیز در کنترل این اختلال نیز تاثیر گذار است.

چند توصیه برای رژیم غذایی بهتر برای بیماران اوتیسم:

دانه کنجد، بادام و سبزیجاتی که دارای منشا غذایی منیزیم هستند برای بیماران اختلالات اوتیسم مناسب می‌باشد.

از آنجا که عملکرد مناسب روده در بهبود خلق و خو تاثیر مستقیم داشته و پرخاشگری را کاهش میدهد، باید آن را برای این بیماران جدی گرفت و به حفظ باکتریهای مفید روده دقت نمود.

بیماران اوتیسم لزوما باید در استفاده از مواد قندی و شیرینیجات توجه داشته باشند و مصرف آنها را به حداقل برسانند.