اسکیزوفرنی مثبت و اسکیزوفرنی منفی

اسکیزوفرنی مثبت و منفی نوعی اختلال روانی که با تغییراتی در ادراک، افکار، رفتار همچنین خلق و خو خود را نشان می‌دهد. بطورکلی این اختلال یک بیماری اعصاب و روان دائمی و مزمن است که در دوران نوجوانی یا اوایل بزرگسالی ظاهر می‌شود. بعضی موارد هم در دوران کودکی علایم اولیه در فرد بروز می‌یابد. حدود 20 ملیون نفر در جهان به آن مبتلا بوده اند. این اختلال مخصوصا نوع مثبت آن برخلاف بعضی از بیماریهای اعصاب و روان در برابر درمان پاسخ مطلوبی می‌دهد.

انواع اسکیزوفرنی:

1- اسکیزوفرنی مثبت:

علائم مثبت در افراد معمولی تجربه نمی‌شوند اما در افراد مبتلا به اسکیزوفرنی طی یک دوره روان پریشانه بروز می‌یابد.علایم اسکیزوفرنی مثبت بعد از ابتلای فرد رخ می‌دهد معمولا به درمان پاسخ خوبی می‌دهند. همچنین با افزایش سن کاهش می‌یابند زیرا با کاهش فعالیت دوپامین در بدن علایم اسکیزوفرنی مثبت نیز کاهش می‌یابد.

علایم اسکیزوفرنی مثبت:

هذیان:

اغلب بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی حدودا 50 درصد دچار هذیان می‌شوند بطوریکه به باورهای غیر منطقی و خلاف واقعیت اعتقاد پیدا می‌کنند. مدت زمان ادامه هذیان در بیماران اسکیزوفرنی مثبت معمولا از چندین هفته تا چندین ماه طول می‌کشد.

انواع هذیان در اسکیزوفرنی مثبت:

    • باور فرد مبتلا به اسکیزوفرنی مثبت بر اینکه خویشاوندان و آشنایان در صدد آزار و اذیت وی هستند.
    • علایم مثبت موجب می‌شود بیمار تمامی رویدادهای طبیعی و رفتارهای عادی اطرافیان را سوء تعبیر نماید.
    • بیمار اسکیزوفرنی مثبت خود را بسیار مهم و دارای قدرتهایی ماورایی پنداشته.
    • بیمار با علایم مثبت باور به تحت کنترل بودن از طرف فرد یا گروهی بیگانه دارد.

توهم:

جزء شایعترین موارد در مبتلایان به اسکیزوفرنی مثبت است. توهم تجربیاتی غیر واقعی است که ذهن فرد آنها را بوجود آورده است مانند شنیدن ، بوییدن، چشیدن، حس کردن. حدود 70 درصد بیماران اسکیزوفرنی مثبت دچار توهم شنیداری می‌شوند.

اختلالات فکری:

داشتن فکری آشفته یا نامرتب موجب می‌شود فرد هنگام صحبت کردن یا نوشتن به روشهای غیر عادی ابراز نظر کند بدین صورت که افراد دارای اسکیزوفرنی مثبت دچار عدم تمرکز، استفاده از واژه ها یا جملات از هم گسیخته، بکارگیری کلمات و عبارات بی معنا، استفاده از واژه ها یا عبارات آهنگین فاقد معنا همچنین تکرار بیش از اندازه جملات می‌شوند.

اختلالات حرکتی:

حرکات آشفته، حالتهای عجیب و غریب  همچنین غیر معمولی مانند رفت و آمدهای مکرر بی هدف در فضاهای کوچک یا الگویی دایره وار جزء علایم اسکیزوفرنی مثبت می‌باشد.

اختلالات رفتاری:

اختلال در تمامی فعالیتهای هدفمند فرد بطوریکه بیمار اسکیزوفرنی مثبت قادر به کنترل رفتارها و واکنشهای خود نبوده مانند ثابت ماندن در وضعیتی به مدت طولانی همچنین پرخاش کردن.

اختلال در خواب:

مراحل اولیه بیماری اسکیزوفرنی مثبت فرد دچار بیداری های شبانه، راه رفتن در اتاق، سیگار کشیدن یا خواب روز می‌شود.

2- اسکیزوفرنی منفی:

آن دسته علایم رفتاری و احساسی که افراد عادی آن را دارند اما مبتلایان به اسکیزوفرنی ندارند منفی گویند. علایم منفی قبل از علایم مثبت بروز می‌کنند بهمین دلیل تاثیر بیشتری در افت کیفیت زندگی، ناتوانی عملکردی دارند. علایم اسکیزوفرنی منفی خود به دو نوع منفی اولیه و منفی ثانویه تقسیم می‌شود که علایم منفی اولیه به درمان پاسخ ضعیفی می‌دهد پس درمان دشوارتر است اما علایم منفی ثانویه راحتتر قابل درمان می‌باشند.

علایم اسکیزوفرنی منفی:

فقدان انگیزه یا کم شدن آن:

بعضی موارد بیمار مبتلا به اسکیزوفرنی منفی ممکن است بدون هیچ دلیل خاصی انگیزه خود برای ادامه تحصیل، کار یا فعالیت های دیگر از دست بدهد.

عدم رسیدگی به بهداشت فردی:

علایم بارز بیماری اسکیزوفرنی منفی خودداری از استحمام، تعویض لباس، رسیدگی به وضع ظاهر همچنین آراستگی می‌باشد بدین صورت که اعضای خانواده وی را مجبور به استحمام می‌کنند.

انزوا طلبی:

بیمار مبتلا به اسکیزوفرنی منفی در این مرحله علایقش برای ارتباط با دیگران را از دست می‌دهد و مدام در افکار خود غوطه ور می‌شود.

کندی عواطف یا احساسات:

بیمار اسکیزوفرنی منفی سیستم اعصابش قادر به نشان دادن عواطف نیست بدین معنی که نمی‌تواند مانند قبل از بیماری شادی یا غم خود را نشان دهد.

کم حرفی:

یکی از علایم منفی اسکیزوفرنی صحبت نکردن یا به عبارتی تکراری و کم بودن دامنه اطلاعات جهت صحبت موجب کم حرفی بیمار می‌شود.

کاهش تمرکز:

کاهش تمرکز به طبع آن کاهش فرایند یادگیری جزء دیگر اسکیزوفرنی منفی است که بیمار نمی‌تواند کارهای قبل از ابتلا به بیماری را با نظم سابق انجام دهد.

مرکز بیماران اعصاب و روان نو اندیش با بهترین امکانات همچنین مجربترین کارکنان در جهت کنترل و درمان بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی در خدمت دوستان گرامی می‌باشد. جهت ارائه درمان یا اطلاعات بیشتر در مورد بیماری اسکیزوفرنی مثبت یا منفی با مشاوران ما تماس حاصل نمایید.