آشنایی و درمان اختلال شخصیت مرزی در نواندیش

افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی از رفتارهای ناپایدار رنج می‌برند این افراد در مرز روان پریشی قرار دارند. که حالت عاطفی، رفتار، خلق و خوی آنها کاملا ناپایدار می‌باشد، که متاسفانه در زنان این مسئله بیشتر نمود پیدا کرده است. افراد مبتلا در یک لحظه شاد و سرحال و در لحظه دیگر کاملا افسرده و منزوی می‌باشند. لذا روابط آنها کاملا بی ثبات است از مهمترین ویژگی‌های این اختلال خشم شدید، بی ثباتی احساسی و اقدام مکرر به خودکشی بوده است. لذا احساسات در این افراد به سرعت تغییر می‌کند و در رفتار آنها ملموس می‌باشد.

این افراد علاوه بر ترس از تنهایی دارای شخصیت غیرقابل پیش بینی می‌باشند و برای فرار از تنهایی یا طرد شدن با فاراد غریبه ارتباط برقرار می‌کنند. لذا کوشش‌های بی وقفه‌ای برای جلوگیری از طرد شدن انجام می‌دهند که ممکن است شامل آسیب زدن به خود باشد.

اختلال شخصیت مرزی

علت بروز اختلال شخصیت مرزی

علت بروز اختلال شخصیت مرزی عواملی چون ژنتیک، مغزی و تجربه‌های تلخ در دوران کودکی می‌باشد. بعضی از روانشناسان ژنتیک و تجربه‌های تلخ در ایجاد این اختلال موثر می‌دانند ولی نقش تجارت بد و ناشاد دوران کودکی بسیار پر رنگ‌تر می‌باشد. به ویژه در سه سال اول زندگی هر فرد. عواملی که زمینه ساز این بیماری می‌باشد را می‌توان به شرح زیر عنوان نمود:

• عدم ثبات رفتار مادر

• طرد شدن کودک

• نداشتن دلبستگی امن در زمان کودکی

• نزاع بین والدین

• تنبیه کودک

• طلاق والدین

• توجه نکردن به احساسات کودک

• گرفتاری و ناسازگازی والدین

ویژگی افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی

روابط ناپایدار

این افراد با خانواده، اقوام و دوستان روابطی ناپایدار دارند که ممکن است علاقه شدیدی به فردی پیدا کنند و یا ناگهان از ان شخص متنفر شوند. هرگونه تغییراتی در برنامه مورد انتظار فرد مبتلا می‌تواند منجر به واکنش شدید گردد. بعنوان مثال اگر فرد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی به شخص علاقه مند شود و اگر آن شخص از پیش او برود در او احساس پوچی و انزوا بوجود می‌آید.

رفتارهای ناامن و پر خطر

بعنوان مثال پول خرج کردن بیش از حد فرد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی، داشتن روابط جنسی نامناسب، رانندگی پر خطر، پرخوری افراطی تمام این رفتارها از علائم این بیماری می‌باشد.

افراط در مصرف مواد مخدر و مشروبات الکلی

این افراد برای فرار از مشکلات و آرام کردن ذهن خود شروع به استفاده از مشروبات الکلی و ماد مخدر می‌کنند.

خشم بیجا

زمانیکه شرایط از کنترل آنها خارج شود افراد مبتا به اختلال شخصیت مرزی بسیار خشمگین می‌شوند. بعنوان مثال اگر افراد نزدیک برای زمان کوتاهی به این افراد توجه نکنند فرد مبتلا بسیار عصبانی می‌شود.

آسیب رساندن به خود

افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی می‌‎توانند در ارتباط با تصویر بدن خود مشکلاتی داشته باشند و فاقد عزت نفس باشند. بدین ترتیب به خودشان صدمه وارد می‌کنند. بریدن بدن با چاقو یا خودکشی از اقدامات این افراد می‌باشد که در این صورت حتما باید با پزشک معالج در میان گذاشته شود.

احساس پوچی

زمانیکه فرد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی به کسی یا چیزی علاقه مند می‌شود و اگر چیز یا شخص از پیش آنها برود احساس پوچی می کنند و با این احساس نمی‌تواند مقابله کند.

ترس از تنهایی

یکی از مهمترین دلایل خشم افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی ترس از تنها ماندن می‌باشد. حتی در بعضی موارد تجسم تنهایی باعث عصبانیت شدید در این افراد می‌گردد.

روش‌های درمان اختلال شخصیت مرزی

از مهمترین راه‌های درمان اختلال شخصیت مرزی صحبت کردن با یک روانشناس چه به صورت فردی چه به صورت گروهی می‌باشد. باید یادآوری کنیم که تجویز دارو به تنهایی برای درمان این اختلال مناسب نمی‌باشد. ولی مراجعه به روانشناس همراه با دارو نتیجه مثتبی در برخواهد داشت و اگر نیاز بود در مراحل بعد به روانپزشک مراجعه شود.

داروهای ثابت کننده خلق و خو، داروی ضد افسردگی به آسانی می‌تواند در کنترل این اختلال به شما کمک کند. امروزه یک درمان جدید به نام رفتار دیالیتیکی نیز وجود دارد که می‌تواند برای این گونه افراد مفید باشد. لذا می‌تواند بیماری آنها را کنترل نماید. در انتها شما می‌توانید به مرکز نواندیش مراجعه نموده و با مطالعه مقالات این وب سایت اطلاعات مفیدی در این زمینه کسب نمایید.