اختلال جنسی نوعی ناکارآمدی جنسی می‌باشد که مانع از بوجود آمدن حس رضایت در رابطه می‌گردد. امروزه بسیاری از زوجین در رابطه جنسی خود مشکل داشته و لذت کافی را از یک رابطه نمی‌برند بدون آنکه علت آن را بدانند . که این موارد سبب اضطراب، استرس، بی مهری و در قدم آخر منجر به ناراحت و گاها جدایی و طلاق می‌گردد. درصورتیکه چنانچه این مشکل حل شود مانع از بر هم خوردن یک زندگی می‌گردد. بعضی از افراد به این اختلال دچار می‌گردند ولی دوست ندارند در موردش صحبت کنند و بهتر است برای درمان اختلالات جنسی با یک روان شناس یا سکس تراپیست در میان بگذارند.

آمار نشان داده که یکی از بارزترین مشکلات یک رابطه زناشویی، اختلال جنسی می‌باشد که همین امر سبب می‌شود که زوج یا زوجین در این رابطه دچار معزل شوند. اختلال جنسی با سن رابطه‌ای ندارد و این یک امر کاملا طبیعی می‌باشد. که بیشتر در افراد بالای 40 سال رخ می‌دهد.

انواع اختلال جنسی

اختلال جنسی در چهار مورد زیر نقش زیادی دارد:

1- میل جنسی: این افراد به رابطه جنسی علاقه نشان نمی‌دهند.

2- برانگیختگی: شامل افرادی می‌گردد که در رسیدن به نعوظ ناتوان هستند.

3- رسیدن به ارگاسم: در این مرحله با تاخیر یا عدم رسیدن به ارگاسم مواجه می‌شوند.

4- درد زمان مقاربت

علائم اختلال جنسی

علائم این اختلالات در مردان و زنان به گونه‌ای متفاوت می‌باشد که در زیر به آن پرداخته‌ایم:

علائم اختلال جنسی در مردان

• در رسیدن به نعوظ دچار مشکل می‌گردند. این مورد اغلب به علت کمبود رویاپردازی های جنسی است

• با داشتن محرک‌های جنسی و یا معاشقه در انزال دچار تاخیر یا عدم انزال می گردند

• هنگام انزال کنترلی ندارند یا زودرس است یا دیررس

علائم اختلالات جنسی در زنان

• عدم رسیدن به ارگاسم

• نداشتن ترشحات کافی واژن هنگام مقاربت

• عدم توانایی ماهیچه‌های واژن برای انجام مقاربت

علائم اختلال جنسی در بین مردان و زنان

• نداشتن میل به یک رابطه جنسی

• عدم توانایی در برانگیختگی

• داشتن درد هنگام مقاربت

نحوه تشخیص اختلال جنسی

یکی از المان‌های تشخیص عدم لذت از رابطه می‌باشد. پس از تشخیص و انجام چند نوع تست با یک مشاور یا متخصص مشورت نمایید. بهتر است این تست‌ها برای تشخیص اختلالات جنسی صورت گیرد تا هیچ گونه جای نگرانی وجود نداشته باشد.

چه عواملی باعث بروز اختلال جنسی می‌گردد؟

اختلال جنسی بر اثر دو عامل فیزیکی و روان شناختی صورت می‌گیرد.

• علت فیزیکی: در بعضی از موارد افراد به بیماری هایی مانند دیابت، بیماری قلبی، اختلالات عصبی، هورمونی دچار هستند که این بیماری‌ها سبب می‌گردد کلیه با کبد آنها دچار مشکل شود. مصرف الکل، مواد، داروهای دیگر از جمله پارامترهای فیزیکی می‌باشد.

• عوامل روان شناختی: استرس، مشکلات زناشویی، افسردگی، اثرات ترومای جنسی از جمله عوامل روان شناختی می‌باشد.

اقدامات درمانی اختلال جنسی:

• درمان با دارو

• مراجعه به سکس تراپیست

• رفتاردرمانی

• مراجعه به روانشناس

درمان با دارو

بعضی از موارد اختلال جنسی بر اثر عوارض دارویی صورت می‌گیرد. که شما می‌توانید با پزشک خود مشاوره نمایید تا داروهایتان را تغییر دهد. علاوه بر تغییر دارو، روانشناس می‌تواند کمک بزرگی برای حل این مشکل نماید.

سکس تراپیست

سکس تراپیست در زمینه این مشکلات به شما کمک می‌کند و راههای علمی و درمانی موثری را به شما پیشنهاد می‌دهد. بهتر است زوجی که قصد دارند رابطه جنسی را شروع نمایند با کمک یک سکس درمانگر اولین تجربه خود را بدست آورند.

رفتار درمانی

در این مورد شما می‌توانید با مراجعه به یک روانشناس یا روان درمانی حاذق احساس خوبی بدست آورید. بهتر است روان شناس شما با تجربه باشد زیرا همین امر سبب می‌گردد در درمان به شما کمک موثری صورت گیرد.

مرکز درمانی نواندیش با داشتن کادری حاذق در این حوزه راهنمایی موثری به شما نماید. کافیست با مراجعه به این مرکز در مورد اختلال جنسی اطلاعات کافی بدست آورید.

مراجعه به روانشناس

یک روانشناس خوب و باتجربه می‌تواند در درمان اختلال جنسی کمک شایانی نماید. همچنین اگر گذشته رابطه ناسالم و نادرستی داشته باشید به خوبی می‌تواند دغدغه‌های ذهنی شما را کم کند. لذا رابطه جدید را به بهترین شکل برای شما مهیا نماید. با کمک یک روانشناس می توانید علائمی چون ترس، اضطراب، استرس، افسردگی را درمان نمایید.

آیا اختلال جنسی قابل درمان است؟

درمان اختلالات جنسی با عوامل پدید آورنده آن رابطه کامل مستقیمی دارد. هرچه علت بوجود آمدن اختلال جنسی عمیق باشد و زمان بیشتری از آن بگذرد، درمان سخت‌تر صورت می‌گیرد. لذا بهتر است که حل این معضل را در الویت کارهای خود قرار داده و با در میان گذاشتن آن با یک مشاوره نتیجه بهتری را کسب نمایند. انگیزه فاکتوری بینظیری است که میتواند به درمان افرادی که دچار اختلال جنسی هستند باشد. صبر و حوصله می‌تواند نتیجه دلخواه برای شما بوجود آورد.