تغذیه بیماران اعصاب و روان

اهمیت تغذیه بیماران اعصاب و روان

تغذیه مهمترین عامل جهت آرامش اعصاب و روان در بیماران یا افراد سالم می‌باشد بطوریکه اگر در مراکز درمانی یا حتی در منزل به تغذیه سالم توجه شود اکثر بیماریهای روانی درمان می‌شوند. در مرکز بیماران اعصاب و روان نو اندیش تمامی کارکنان و پرسنل در جهت ایجاد آرامش از طریق تغذیه مناسب، ورزش، درمان، همچنین آموزش تلاش می‌کنند تا مکانی امن و آرام برای بیماران عزیز ایجاد نمایند.

همانطور که همه میدانیم استرس، اضطراب همچنین کمبود ویتامین عامل اصلی در بیماریهای اعصاب و روان است بهمین دلیل تغذیه مناسب جهت آرامش اعصاب و روان برای هر شخصی اعم از بیماران یا افراد سالم بسیار تاثیرگذار می‌باشد.

تغذیه بیماران اعصاب و روان

تعداد محدودی مواد غذایی و نوشیدنی‌ها که در تغذیه بیماران اعصاب و روان تاثیر بسزایی دارند :

1- عسل:

عسل با دارا بودن مقدار زیادی تریتوفان همچنین پتاسیم یکی از مهمترین مواد در تغذیه بیماران اعصاب روان به شمار می‌آید که دارای اثر تسکین دهندگی در مغز همچنین جلوگیری از تولید هورمون استرس و اسیدها جهت آرامش اعصاب و روان در بیماران می‌باشد.

2- شیر:

شیر گرم یک منبع تغدیه عالی جهت آرامش اعصاب است که سرشار از تریتوفان همچنین کلسیم می‌باشد. تریتوفان به تولید سروتونین کمک می‌کند که باعث احساس لذت و خوابی آرام می‌شود.

3- سوپ سبزیجات:

سوپ سبزیجات جزو مواد غذایی سالم در برنامه‌‌ی تغذیه بیماران می‌باشد که حاوی ویتامین‌های مختلف است تا بدن را از شر عفونت همچنین کمبود ویتامین خلاص کند.

4- کرفس:

سبزیجاتی که بقراط به عنوان یک ماده نیرومند یاد کرده است کرفس می‌باشد که فشار خون را پایین می‌آورد به طبع آن آرامش بخش همچنین تغذیه مناسب برای بیماران اعصاب روان است.

5- جو دوسر:

جو دوسر سرشار از ویتامین B6 می‌باشد. بسیار برای بدن مفید همچنین ضروری است. بیماران اعصاب روان با تغذیه این ویتامین آرامش کافی داشته همچنین از استرس دور خواهند بود.

6- ماهی:

ماهی‌های آب سرد چون: خال مخالی، تن، سالمون، ساردین همچنین شاه ماهی حاوی امگا 3 می‌باشند که اضطراب را بشدت کاهش می‌دهد بنابراین در تغذیه بیماران اعصاب و روان جایگاه ویژه ای دارد.

7- موز:

موز سرشار از پتاسیم و منیزیم همچنین حاوی تریپتوفان می باشد که جهت کاهش استرس کاربرد دارند بهمین دلیل موز مواد غذایی لازم درون لیست تغذیه بیماران روانی است.

8- شکلات تلخ:

شکلات تلخ حاوی سروتین، آندورفین، دوپامین است که منبع تغذیه عالی برای بیماران عصبی می‌باشد تا سطح استرس آنان را کاهش دهد.

9- آجیل:

آجیل‌ها سرشار از منیزیم، سلنیوم، روی، ویتامین E، ویتامین B می‌باشند که جایگزینی آن در تغذیه آرام بخشی بسیار عالی برای بیماران اعصاب روان است.

10- تخم مرغ:

جایگزینی تخم مرغ در تغذیه مراکز درمانی برای بیماران اعصاب روان بشدت توصیه می‌شود زیرا سرشار از تریپتوفان است که استرس را کاهش می‌دهد.

11- عرقیجات گیاهی:

عرقیجاتی مانند اسانس گل محمدی یا کاسنی منبع عالی جهت تسکین سیستم عصبی است که بیماران  روان در تغذیه خود بدان بسیار احتیاج دارند.

تغذیه بیماران دوقطبی

تغذیه در بیماران دوقطبی از اهمیت ویژه ای برخوردار می‌باشد. مواد غذایی در خلق و خوی این افراد تاثیرات بسزایی دارد. همچنین رژیم غذایی مناسب به کنترل این اختلال کمک شایانی می‌کند. از جمله مواد غذایی مفید می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

• غلات کامل مانند نان تست، پاستا، جودوسر، برنج قهوه ای، کینوا

• اسیدهای چرب امگا 3 همچون ماهی سالمون، ماهی تن، قزل آلا، ساردین، روغن آفتابگردان، تخم مرغ

• مصرف گوشت بوقلمون

• انواع لوبیا مانند چشم بلبلی، چیتی، قرمز و عدس

• انواع مغزها همچون مغز پسته، بادام، بادام زمینی

• پروبیوتیک‌ها: ماست، کفیر، کیمچی

• دمنوش‌های گیاهی، چای بابونه

• شکلات تلخ بعنوان یک ماده آرامش دهنده

• زعفران

تغذیه بیماران اسکیزوفرنی

اسکیزوفرنی یک اختلال همراه با توهم، جنون می‌باشد لذا برای درمان آن بهتر از داروهای ضد روان پریشی استفاده شود. اما درمان‌های طبیعی همچون تغذیه مناسب می‌تواند در بهبود اسکیزوفرنی بعنوان مکمل بسیار موثر باشد.
در ادامه به برخی از اصول تغذیه بیماران اسکیزوفرنی اشاره می‌کنیم:

• میوه و سبزیجات استفاده 5 وعده آبمیوه تازه، میوه همچنین میوه خشک

• مواد غذایی پر فیبر همانند نان برنج قهوه ای انواع غلات که دارای فیبر بالایی می‌باشد.

• انواع ماهی چرب همچون سالمون، خال مخالی ، شاه ماهی، ساردین

• اسیدهای چرب امگا 3: مانند دانه کتان، سویا، انواع ماهی مانند ساردین، سالمون

• نوشیدن آب بهتر است بیماران اسکیزوفرنی روزی 1.2 لیتر آب بنوشند.مصرف کمتر نوشیدن چای، قهوه انواع انرژی زا بدلیل داشتن کافئین محرک

• ویتامین ب: ویتامین ب کمپلکس برای عملکرد مغز بسیار مفید می‌باشد. انواع ویتامین ب رادیکال‌های آزاد مغز را از بین می‌برد.